Zo voorkomt u ontstoken tandvlees!

Wist u dat een gezond lichaam begint met gezond tandvlees? Lach dus niet om ontstoken tandvlees! Rood, gezwollen en los tandvlees is niet alleen erg vervelend, maar kan ook ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Voorkomen is dus beter dan genezen. Zo voorkomt u ontstoken tandvlees!

Zorg voor mondhygiëne

Om ontstoken tandvlees te voorkomen is het belangrijk om goed voor uw tanden en mondhygiëne te zorgen. Dit betekent dat u uw tanden twee maal per dag moet poetsen met fluoride tandpasta en eventueel dagelijks uw tong schoonmaken met een tongschraper. Verder is het belangrijk om regelmatig een bezoek te brengen aan de mondhygiënist voor een professionele gebitsreiniging. Daarnaast is het ook belangrijk om te voorkomen dat u suikerhoudende voedingsmiddelen en dranken consumeert. Een hoge suikerinname door voeding en drank zorgt voor meer tandplak en dat zorgt weer voor groei van verkeerde bacteriën. Roken is zeer negatief want dat veranderd de samenstelling van de bacteriën waardoor de balans wordt verstoort. De doorbloeding wordt aangetast waardoor de afweer minder wordt.

De conditie van het tandvlees is uitermate belangrijk voor het behoud van gezonde tanden. Ontstoken tandvlees kan heel vervelend zijn, maar kan ook uw gezondheid aantasten. Voorkomen is dus beter dan genezen!

Hoe herkent u ontstoken tandvlees?

Ontstoken tandvlees is niet voor iedereen duidelijk zichtbaar. Veelvoorkomende symptomen zoals rood, los of gezwollen tandvlees zijn niet altijd aanwezig. Roken verstoort de doorbloeding van uw tandvlees, waardoor het er beter uitziet dan dat het waarschijnlijk is. Soms veroorzaakt bijvoorbeeld ontstoken tandvlees alleen een vieze smaak, een slechte adem of zelfs een regelrechte klacht. Hoewel de meeste ziekten als vervelend worden beschouwd, veroorzaakt ontstoken tandvlees meestal geen pijn. Dit kan ertoe leiden dat u met ontstoken tandvlees blijft lopen, wat uw gezondheid kan schaden. Lach dus niet om uw ontstoken tandvlees, maar onderneem actie!

3 tips om ontstoken tandvlees te voorkomen

Over het algemeen is ontstoken tandvlees goed te behandelen, maar het kan ook op veel manieren worden voorkomen. Benieuwd naar wat u zelf kunt doen? We hebben een aantal tips voor u op een rij gezet.

Tip 1: Poets uw tanden twee keer per dag

Door twee keer per dag uw tanden te poetsen met een (elektrische) tandenborstel, zorgt u er al voor dat uw tanden grotendeels schoon zijn. Ook als het tandvlees al ontstoken is, is het belangrijk om door te gaan met poetsen om verspreiding van de infectie te voorkomen.

Tip 2: Reinig elke dag tussen uw tanden

Om te voorkomen dat tandplak tussen de tanden blijft kleven, is het belangrijk om het gebied tussen de tanden dagelijks goed schoon te maken, bijvoorbeeld met interdentale ragers, tandenstokers, of flosdraad. Maar let op: overleg altijd met uw tandarts of mondhygiënist welke hulpmiddelen voor u het beste zijn. Dit kan van persoon tot persoon verschillen.

Tip 3: Bezoek regelmatig de tandarts of mondhygiënist

Door regelmatig uw gebit bij een tandarts of mondhygiënist te controleren op tandplak en – als gevolg van tandplak, kunt u gingivitis voorkomen. Een tandarts of mondhygiënist reinigt uw gebit grondig en kan tandvleesontsteking vroegtijdig opsporen. Daarom gaat u minimaal één keer per jaar naar de tandarts of mondhygiënist. Het liefst twee keer, om het gebit zo gezond mogelijk te houden.

Zo voorkomt u ontstoken tandvlees!