Waarom zorg voor het gebit zo belangrijk is

Koester je Mondgezondheid: Het Belang van een Gezond Gebit

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er een verband bestaat tussen mondgezondheid en bepaalde lichamelijke aandoeningen. Het tandvlees tussen je tanden is een unieke plek in je lichaam waar geen beschermende barrière aanwezig is. Hier bevindt zich een directe verbinding tussen de bloedbaan en de bacteriën buiten de mondholte. Als er tandvleesontstekingen optreden, kunnen deze bacteriën via het bloed in de rest van het lichaam terechtkomen.

Hart- en Vaatziekten
Een slechte mondgezondheid vergroot met name het risico op hart- en vaatziekten. Ontstoken tandvlees kan leiden tot een verhoogde aanvoer van bacteriën naar het hart via de bloedbaan. Deze bacteriën bevatten eiwitten die stolling bevorderen, wat kan leiden tot verstopte bloedvaten en slagaders. Dit verhoogt het risico op een beroerte en hart- en vaatziekten.

Alvleesklier- en Darmkanker
Langdurige ontsteking van het tandvlees, bekend als parodontitis, wordt in verband gebracht met maag-darmkanker en alvleesklierkanker.

Vruchtbaarheidsproblemen
Ontstoken tandvlees kan het risico op vroeggeboorte verhogen en kan ook worden geassocieerd met baby’s met een laag geboortegewicht.

Diabetes
Diabetes kan gepaard gaan met ontstoken tandvlees, en ontstekingen in de mond kunnen de complicaties van diabetes verergeren.

Longontsteking
Infecties in de mond kunnen het risico op longontsteking verhogen.

Ziekte van Alzheimer
Ontstoken tandvlees kan ontstekingsstoffen vrijgeven die in verband worden gebracht met ontstekingen in de hersenen, wat de ziekte van Alzheimer kan veroorzaken.

Het onderhouden van een goede mondgezondheid is niet alleen van belang voor je tanden en tandvlees, maar ook voor je algehele welzijn. Regelmatige mondverzorging en tandartsbezoeken kunnen een verschil maken in het voorkomen van deze potentiële gezondheidsproblemen.